Et brev fra din nye chef

Forestil dig at du har fået nyt job. Du kommer på arbejde den første dag og på skrivebordet ligger et brev fra din nye chef. Du har selvfølgelig mødt ham/hende flere gange allerede, men det er da stadig sjovt at få en lille velkomsthilsen.

Her er hvad der står i brevet:

Kære Anders. Hjerteligt velkommen til Gibson A/S. Jeg er rigtig glad for, at vi har fået dig med på holdet, og jeg glæder mig til vores samarbejde. Her er 10 ting, jeg synes du skal vide allerede på din første arbejdsdag.

1: Min vigtigste prioritet er, at du kan lide dit job og er god til det. Hvis der er noget jeg kan gøre, for at give dig mere arbejdsglæde og gøre dig mere effektiv så sig til med det samme. Det er ikke idealisme, det er sund fornuft, for glade medarbejdere er mere produktive.

2: Jeg har ikke tænkt mig at at belemre dig med endeløse lister af regler og procedurer. Du er et voksent menneske, jeg stoler på, at du kan bruge din egen sunde dømmekraft.

3: Du har min fulde tilladelse til at jokke i spinaten og lave fejl, når bare du altid sørger for at indrømme dine fejl, sige undskyld til dem det går ud over og lære af fejlen. Husk: De eneste som aldrig laver fejl, er dem som aldrig laver noget.

4: Husk også at sige det til mig når jeg laver en bøf. Jeg laver masser af fejl, og jeg vil gerne høre om det så hurtigt som muligt, så jeg kan blive dygtigere.

5: Sørg for altid at være på jagt efter kolleger, der gør deres job godt og gør en ekstra forskel, så du kan rose dem for deres gode arbejde. Jeg gør det selv så meget jeg kan, men jeg kan ikke gøre det alene.

6: Hvis jeg en sjælden gang i mellem gør noget rigtig smart eller godt, så vil jeg da også gerne have det at vide.

7: Jeg har altid tid til dig. Min kalender er aldrig så fuld, at der ikke også er tid til at du kan komme og stille spørgsmål, eller bare få et godt råd.

8: Jeg vil gerne lære dig at kende både som medarbejder og som menneske. Fortæl mig endelig om dit liv og din familie. Jeg vil især gerne høre, om de ting du går op i og hvad du brænder for her i livet.

9: Livet handler ikke kun om arbejde. Hvis du altid knokler derudaf og har en masse overarbejde, mister du bare arbejdsglæden og bliver stresset. Der skal også være tid til en kop kaffe, til en stille og rolig frokost eller til at holde en fridag sammen med ungerne. Jeg tror, at vi når mere, når vi også husker at slappe af. Konstant overarbejde er skidt for dig og for firmaet!

10: Jeg forventer, at du tager ansvaret for din egen arbejdsglæde. Hvis du kan gøre noget i dag for at give dig selv, en kollega eller mig lidt mere arbejdsglæde, så gør det endelig!

Hvordan ville det være? Er det en ledelsesstil du kan gå ind for? Hvad synes du om ideen med, at en ny leder klart melder ud, hvad der er af gensidige forventninger? Skriv en kommentar, vi vil meget gerne høre din mening.

Skrevet af alexander

Alexander stiftede Arbejdsglæde nu i 2003 og er en af verdens førende eksperter i emnet. Han har skrevet 5 bøger om arbejdsglæde og holdt hundredevis af foredrag i næsten 50 lande.

6 kommentarer

  1. Jeg er betænkelig ved opfordringen til, at man skal lade chefen kende en både som medarbejder og menneske. Det må være tilladt at have et privatliv, og det er den ansatte og ikke chefen, der skal bestemme, hvor tæt på man vil have sin chef – og også sine kolleger.

    God idé at signalere plads til det sociale på arbejdspladsen, fordi det giver glæde og overskud og i sidste ende mere effektivitet end et krav om, at hvert sekund skal bruges effektivt på noget arbejdsrelevant.

  2. Jeg synes alt for mange ledere og medarbejdere for den sags skyld, ikke får talt om forventninger, så alt der kan hjælpe til den proces vil synes er godt. Om “modellen” brev så er det rigtige ved jeg ikke, jeg vil foretrække en snak over en kop kaffe – uden mobil telefon og e-mails. Udfordringen som jeg ser det er, at lederen 100% skal stå inde for de ord der enten er skrevet eller sagt, ellers holder det ikke en meter!

  3. At man skal kunne give ris og ros, går jeg helt sikkert ind for, men lederen behøver ikke kende alt til ens privatliv.

  4. Hej Alexander

    Supergod idé – alt hvad der kan give en ny medarbejder indtryk af at være ventet og komme på en ny arbejdsplads med en vedkommende ledelse og kollegial varme er det mest fantastiske og gerne lidt overraskende – man får jo lyst og glæde til at komme på arbejde igen dag 2.

    Jeg har selv oplevet en arbejdsplads, der i tre måneder i forvejen vidste at jeg skulle starte efter sommeren, men de blev totalt overraskede over at nu stod jeg der pludselig – kontoret var en stol de fandt på et hengemt loft, et hæve-sænke bord (det skulle jo være så sundt) der ikke kunne hverken hæve eller sænke, en computer med tastatur indrullet i stærk plast (tog mig to timer at få åbnet den) og så havde de faktisk ikke rigtig overvejet hvad jeg skulle lave – det fik mig til at gribe fat i din bog (happy hour) og ellers fortælle mine ellers rigtig rare kolleger om dine mange idéer.

    Så nu skal mit afsluttende projekt på min lederuddannelse handle totalt 100 % om arbejdsglæde og måder hvorpå ledelsen kan bruge det som et redskab.

  5. Mit motto er altid “80% menneske 20% medarbejder” så med dette er det jo vigtigt at kende mennesket bag medarbejderen, så del gerne de personlige ting det kan jo åbne op for dialogen og du sætter jo selv grænsen for “venskab” med din chef,,,hvem vil ikke gerne have en chef eller kollega der lige spørger til hvordan det gik med festen i weekenden, turen til Gran Canaria, skilmissen,,, ja til os som mennesker og ikke bare til det vi laver på arbejdet,,, Hvis du giver får du, hvis du giver meget får du meget, hvis du giver meget og ikke får noget igen,,, så har du gjort hvad du kunne”

  6. Her hos os husker vi altid kommende medarbejdere – måske de bliver inviteret med til personaledag, som falder et stykke tid, før de kommer – hvis jul, får de også julekort – “vi glæder os” – hvis efter påske, får de alligevel påskeæg +++ – som ny er det bare kanon at føle sig velkommen.

Skriv en kommentar